Akordeonowo w Kościerzynie!

Głównym celem wycieczek z języka kaszubskiego jest poszerzenie wiedzy o podmiotowości Kaszubów. Dzieje się tak m.in. poprzez poznawanie skarbów kaszubskiej ziemi – przede wszystkich tych językowych, kulturowych i historycznych, ale i też tych architektonicznych i przyrodniczych. Obowiązkowym elementem zwiedzania turystycznej mapy Pomorza są więc kaszubskie miasta. Po wycieczce do Wejherowa (maj 2023 r.) oraz Pucka (marzec 2024 r.) – przyszedł czas na Kościerzynę!

11.06.2024 r. oraz 12.06.2024 wszyscy uczniowie języka kaszubskiego wzięli udział w wycieczkach edukacyjno-krajoznawczych. Wpierw podziwialiśmy piękno Kaszub z wieży widokowej najwyższego szczytu Niżu Środkowoeuropejskiego – Wieżycy (328,7 m.n.p.m.) w gm. Stężyca. Wspinaczka po stromych schodach nie należała do najłatwiejszych! Lęki jednakże zostały przełamane i wszyscy nasi uczniowie podziwiali panoramę środkowych Kaszub z perspektywy podniebnych obłoków. Po śniadaniu ruszyliśmy już na podbój Kościerzyny! Zwiedziliśmy kościerską farę (najważniejszy kościół w mieście), Muzeum Ziemi Kościerskiej, Muzeum Akordeonu oraz Stary Rynek. Zrobiliśmy pamiątkowe fotografie przy pomniku głównego bohatera kaszubskie epopei narodowej – „Żëcé i przigòdë Remùsa”. Było też selfie z autorem tegoż dzieła – Aleksandrem Majkowskim (1876-1938). Ponadto wzięliśmy udział w warsztatach krawieckich oraz zjedliśmy obiad w amerykańskiej restauracji. Na sam koniec pojechaliśmy na grób prawdziwego Gota! A w zasadzie Gotów – mieszkańców Pomorza sprzed 2 tys. lat. Zobaczyliśmy bowiem na własne oczy kamienne kręgi w Węsiorach w gm. Sulęczyno!

Ogromnie dziękuję za pomoc opiekunom: Hannie Forreiter, Annie Klawikowskiej, Mariuszowi Stubińskiemu oraz Sabinie Szlahs.

Wrażeń nie było końca! Jak wspomniano powyżej, odwiedziliśmy Muzeum Akordeonowe (największe tego typu w Polsce!). Nauczyciel języka kaszubskiego nie przegapił tej szansy 😉 ! Efekty jego starań, wraz z wycieczkową fotorelacją – w załączniku poniżej.